Idea kerajaan perpaduan adalah idea Dato Seri Hadi Awang. Sebagai Presiden PAS beliaulah yang mengemukan idea tersebut. Presiden UMNO, Dato Seri Najib Razak menyambut baik mana-mana cadangan yang difikirkan baik untuk rakyat, untuk perpaduan Melayu dan Umat Islam di Malaysia.

Pun begitu setelah Hadi Awang dan Timbalannya Nasharuddin Mat Isa berhempas pulas mempertahankan idea mereka sendiri yang ditentang oleh Dato Nik Aziz, seluruh DAP dan PKR, kita UMNO pula yang dipersalahkan. UMNO juga yang diperdajalkan.

Cukup-cukuplah, rakyat sudah nampak kini siapa yang jujur siapa yang tidak. Ingatlah bukan UMNO yang memulakan idea kerajaan Perpaduan. Ini idea PAS, idea kumpulan Hadi Awang. Amatlah tidak adil bila UMNO yang dipersalahkan. Seharusnya PAS dan Hadi Awang sendiri yang harus menyalahkan diri sendiri.

Ada baiknya jika Hadi Awang berundur dari kerusi Presiden PAS. Ini kerana telah terbukti Hadi Awang ditolak oleh org2 PAS sendiri dan pakatan pembangkangnya.  Hadi Awang jelas merupakan seorang Presiden PAS yang lemah.

Dalam UMNO sendiri, bila berlaku perkara yg sedemikian, Presiden UMNO yg ideanya ditolak akan mengundur diri. Begitulah yang dilakukan oleh Dato’ Onn Presiden UMNO yang pertama, dan Tun Abdullah, Presiden UMNO yg ke-6.